HTML

Földszint

Itt már van fény, és innen tudunk elrugaszkodni. Itt terem majdnem minden, amit szeretünk.

Friss topikok

Linkblog

Címkék

21 (1) 21 magyar vendéglő (1) alapanyag (4) amandine (1) ánizsmenta (1) antikváriumgyümölcsei (2) aranygaluska (1) arcadebistro (1) artajo (1) articsóka (1) baldasztis (1) balija (1) bámia (1) barnaillés (1) baudrilli (1) bazsalikom (1) befőzés (1) bockbisztró (1) bor (2) borkonyha (1) brokkoli (1) budweiser (1) burgonya (1) chili (2) chodovar (1) costes (2) csalogány26 (1) csehország (1) csicsóka (1) csite (1) csombor (1) cukkini (1) culinaris (1) cutrera (1) dosa (1) ecet (1) egyéb (1) fazakas (1) fűszernövények (1) galambgomba (1) gasztro (14) gödöllő (3) goldbisztro (1) góliát (1) gomba (1) granditalia (1) gyom (1) habanero (1) hentes (1) horváthmihálytéricukrászda (1) igazioliva (1) ipsa (1) irodistaebéd (3) isztria (6) jeszenszkyárpád (1) júdásfüle (1) kambiz (1) karalábé (1) kercaszomor (1) kert (13) ketchup (1) krémes (4) laci!konyha! (1) lecsó (1) litauszkizsolt (1) mákbistro (1) mandulafenyő (1) manuel delicatbistro (1) marosvásárhely (1) matosevic (1) mediterrán (1) montenegro gurman (1) mulcsolás (1) muskotályzsálya (1) naszvad (1) okra (1) olimpia (2) olíva (1) olívaolaj (2) onyx (1) őzláb (1) padlizsán (1) palánta (2) paprika (2) paradicsom (6) patisszon (1) patiszon (1) pénzügyőr sporttelep (1) pesti disznó (1) pest buda (1) petry (1) philippe a belga (1) pianogrillo (1) pilsner urquell (1) platan (1) porter (1) rozmaring (1) salátafőzelék (1) solier (1) sörtúra (1) spazio (1) szarvasgomba (1) tarack (1) téliszalámi (1) teszt (1) tomatillo (1) trombitagomba (1) u26 (1) utazás (1) vale de lobos (1) wangmester (1) zeller (1) zöldség (3) Címkefelhő

2010.08.23. 16:50 muskotály küvé

Zöldségleves a tűzijáték mellé


Augusztus 20. környéke nemcsak strandokon, de a kertben is fordulópont. Míg az előbbieknél a nyári szezon végét jelenti, több kedves zöldség (legalábbis nálunk) ilyenkor kezdi első gyümölcseit teremni, hogy aztán október közepéig élvezhessük az ízletes szabadföldi terméseket.

 

A tűzijáték napján szedtem egy kis kosárral kedvenceimből,lásd az alábbi képet:

 

A kis cukkinik, a kaliforniai paprika (Keystone green fajta) és az árva bámia mellett az alábbiak kerültek a kosárba.

A paradicsomok július végétől szoktak teremni, az idei évben a mostoha tavasz miatt ők is csak az új kenyér mellé kínálják magukat.
1-es sorszámmal Black Krim,
2-essel RAF szerepelnek. Az előbbiről már tavaly is írtam, az utóbbi nálam új fajta: egy kolléganőm hozta Spanyolországból a magokat. A fajta meglehetősen érdekes hátterű: az Európát értéktelen zöldségszeméttel ellátó dél-spanyol "Costa Plastica"-ról származik, úgy tűnik, vele szeretnék az imázsukat javítani. A leírás szerint helyi fajta, alapvetően télen termelik, és jól bírja a sós vizet (ami nem lehet hátrány a tengerparti homokon álló fóliasátrak esetében). Különleges ízét is a sós víz adja - nálunk ez elmaradt, de teljes érés előtt, zöldesen szedve így is finom.
A 3-as magját Provence-ből kaptam, Coeur de Beuf névre hallgat - tehát ő egy provence-i ökörszív. Nagyon finom, érzékeny levélzete van, nehezen bírja a klímánkat, de szép, kemény, ízletes (inkább narancs-, mint az ökörszívekre jellemző fakó rózsaszínű) terméseket látszik hozni.
4: A jól bevált körtealakú sárga koktélparadicsom. Ízletes és korán, már júlis végétől terem; a többi karóssal ellentétben nem igényel zöldmunkát, mert akármennyire elbokrosodik, közben a régi hajtásokon terem és az új hajtásoskon is van ideje a terméseket beérlelni. Csak ajánlani tudom, akár dézsába is érdemes ültetni legalább egyet.

Padlizsánból a 7-es számú, Violette di Firenze nevű fajta tűnik ígéretesnek: nagyon szép színű és formájú, a kedvenc angol magboltomból. Korán terem, nem beteges és úgy tűnik, nincs is túl sok magja.
Az 5-ös tojás alakú fehér (Budapest Kertimag, ha jól emlékszem). A kisebbek (mint a kép jobb felső részén) finomabbak, a konkrét 5-ösben már sok volt a mag.
6-os nincs, legalábbis én nem látok a képen.

8: Egy kicsi csillagtök, avagy patiszon. Ebben a méretben (kb. 5 cm átmérő) a legjobb, ilyenkor sok kicsi nagyon sokra megy. Kovászolva szerintem finomabb az uborkánál.

Paprikák:
9: Ancho, Mexikóból (konkrét mag Angliából, ld fenti link).
10: Ez a szép világoszöld, vastaghúsú, ízletes, szabadföldön is jól termeszthető, nem csípős fajta Slovakia névre hallgat.
11: Fehérözön. Fehér zöldpaprikának ilyet szoktam ültetni: bokrain sok, viszonylag kicsi, de nagyon ízletes termést hoz. Nyersen vagy lecsóba ideális, tölteni kicsi.
12: Jalapeno, egész pontosan Early Jalapeno (mag Angliából). Nevéhez méltóan korán, már az első paradicsom előtt termett. A fűszerchiliknél vastagabb húsú, levesbe felkarikázva pont kellemesen csíp. Ha valaki nem ismerné, Mexikóban nagyon elterjedt, a mexikóiak pl. állítólag sajttal töltik és kirántják.
13: ez rokonilag még a paradicsom-vonal: Tomatillo, azaz Physalis Ixocarpa. Úgy néz ki, mint egy zöld paradicsom, de egy lampion-burkolat is van rajta. Számomra a legszűkebb mezsgye a gyümölcs és a zöldség között: savanykás, de cukortalan, zöld íz. Mexikóban állítólag ebből és a Jalapenóból készül a zöld salsa. Nyersen is jó, de ha a kosárból elhagyjuk a paradicsomokat és a paprika nagy részét, a többiből pedig zöldségkrémlevest készítünk, üdítően savanykás ízt ad neki.

 

Címkék: zöldség kert paradicsom paprika padlizsán patiszon tomatillo

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://foldszint.blog.hu/api/trackback/id/tr32241628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.23. 21:15:36

Ilyen zöldségek csak tündérkertből származhatnak! Elmennék hozzád kertészkislánynak....
Amikor ilyen paradicsomokat látok megvételre, akkor három nulla van az első számjegy után.
Elgondolkodtató a saját tündérkert:-)
Majd azért mesélj arról is, hogy mit főztél belőle, jó?

Benikuty 2010.08.24. 00:21:24

"Elmennék hozzád kertészkislánynak...."
Ennek küvé felesége biztos nagyon örülne.

muskotály küvé 2010.08.24. 10:23:27

@nemvagyokmesterszakacs: @Benikuty: :)
"Majd azért mesélj arról is, hogy mit főztél belőle, jó?" - lásd utolsó mondat...
Bővebben: a paradicsomon kívüli zöldségeket (a paprikából egy-két darabot), és egy kis fej hagymát olívaolajon + vajon megpároltam (hogy ne égjen le, öntöttem rá egy deci Laposa olaszrizlinget), kevés zabpehelyliszttel összekevertem, a gyerekek miatt alaposan összebotmixereztem és felöntöttem valamennyi vízzel. Betétnek pirított csiperkegombát tettem bele.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.24. 17:38:37

@muskotály küvé: ha agyonütsz sem látom......én is kerestem a receptet, de csak azt olvasom, hogy zöldségkrémlevest készítünk.

Még egyszer nekifutok, valóban gyorsan futottam végi rajta, gyönyörködtem benne és kerestem a receptet.

Este visszajövök, mert égek mint a Reichstag:-(

Benikuty 2010.08.24. 18:25:23

A sárga koktélparadicsom alkalmas egyedül a konténeres tartásra. A többi csak sínylődött tavaly, el is ment a kedvem az egésztől.
@nemvagyokmesterszakacs: használd már azt a csöpp eszed, szépasszony, nem kell ahhoz Neked recept! Ami egyébként tényleg ott van:)

Benikuty 2010.08.24. 18:29:02

Remélem, a pénteki programba belefér majd egy kertbejárás, ami nekem felér egy nosztalgiázással.
Ha az egri házba haza megyek, jóanyám kap két puszit, és már kocogok is ki a kertbe...

muskotály küvé 2010.08.24. 22:17:32

@Benikuty: sőt, a kajához a kertből is kéne ez-az :)

muskotály küvé 2010.08.24. 22:18:05

@nemvagyokmesterszakacs: ilyesmire nincs fix receptem, csak egy félmondattal utaltam rá, mi lett belőle :)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.25. 00:05:25

@Benikuty: @muskotály küvé: oké, azt hiszem hallagatok a közvetlen környezetemre és kicsit többet alszom. Előnyömre fog válni.

Bombadil Toma · http://tomakonyha.blogspot.com/ 2010.08.25. 18:14:41

@Benikuty: nekem tavaly a körteparadicsom sem szerette a cserepet (pedig jó nagy volt), alig hozott termést. bezzeg most, hogy a kapu mellé ültettem csak úgy bele a földbe, már nem tudok ki-be járni a hatalmas bokor miatt:)

idén nagyon szívok a paradicsomokkal. az ökörszív egy része elkezdett csoffadni, ráncosodni, pedig öntözöm rendesen. a góliát alig hoz pár termést, az sem akar beérni. a san marzanot megtámadta valami amitől a levelei összeugottak,bepöndöröttek bár szerencse, hogy úgy néz ki a termések jók lesznek. a raf és marmande ami rendesen fizet és szépen érik...

Benikuty 2010.08.25. 20:22:57

@Bombadil Toma: élvezték a levegőt, szabadságot:)
Az ökörszív nagyon érzékeny, a góliátot Erzsi szerint simogatni kell.:D
Az idén már nem jártam ki hozzájuk Pócsmegyerre, de miénk még a nyár:)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.26. 00:26:22

@muskotály küvé: amúgy a holtkóros csaj szerinted alszik már? NEM. Itt lepzsel.
Ma is eszemben voltál, rókagombából főztem különféle ételeket. Csak, hogy tudd, hogy igenis figyelek, amikor nem alszom el napközben, isteni rókagomba krémlevest főztem, és már majdnem kibontottam egy üveg Olaszrizlinget, Ostoros, 2006-ost (na nem muskotály küvét:-) de a kezemre csaptam és nem löttyintettem bele a decit, amit először gondoltam. Ellenálltam, és eszméletlen jó krémlevest főztem. Meg még 3 féle isteni palacsintás ételt rókagombából, egy érdekes összefüggésben.
Amúgy rájöttem, hogy a húsokhoz jobban értek, mint a zöldségekhez, úgyhogy van tanulnivalóm, de NEM rókagomba témában.
Jó éjt, holnap is benézek:-D

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.26. 00:36:16

nem lepzselek, hanem lebzselek:-D de mostmár tényleg megyek aludni...

muskotály küvé 2010.08.26. 10:22:40

@Bombadil Toma: nekem is nagyon betegesek, a tavalyi jó év után idén kicsit ellazultam a permetezést - pedig 2-3 hetente egy kis bordóilé sokat számít. Ha vannak új, zöld, virágzó hajtások, azok októberig még beérhetnek - de egy permetezés az eső előtt nem árt.

Zuzuka 2010.08.28. 15:17:41

@muskotály küvé: helló!
az idei paradicsomtermés sajna nem jött be, de egyéb zöldségféle is nagyon gyatra lett. és még rengeteg a zöld paradicsom... Góliátot el is neveztem Dávidnak:) a mángold viszont gyönyörű és finom! már amit a csigák és anyukám meghagyott belőle. "kislányom, nézegettem, hogy mi az az újfajta nagylevelű gaz a zöldbab végében? ANYUKAAA, az a mángold!" szerencsére nem nagyon hajolgat a drága, így csak kettőt tépett ki.:(

muskotály küvé 2010.08.30. 13:12:37

@Zuzuka: :) vigyázz a mangolddal, ha magot hoz, gyom lesz belőle :)
süti beállítások módosítása