HTML

Földszint

Itt már van fény, és innen tudunk elrugaszkodni. Itt terem majdnem minden, amit szeretünk.

Friss topikok

Linkblog

Címkék

21 (1) 21 magyar vendéglő (1) alapanyag (4) amandine (1) ánizsmenta (1) antikváriumgyümölcsei (2) aranygaluska (1) arcadebistro (1) artajo (1) articsóka (1) baldasztis (1) balija (1) bámia (1) barnaillés (1) baudrilli (1) bazsalikom (1) befőzés (1) bockbisztró (1) bor (2) borkonyha (1) brokkoli (1) budweiser (1) burgonya (1) chili (2) chodovar (1) costes (2) csalogány26 (1) csehország (1) csicsóka (1) csite (1) csombor (1) cukkini (1) culinaris (1) cutrera (1) dosa (1) ecet (1) egyéb (1) fazakas (1) fűszernövények (1) galambgomba (1) gasztro (14) gödöllő (3) goldbisztro (1) góliát (1) gomba (1) granditalia (1) gyom (1) habanero (1) hentes (1) horváthmihálytéricukrászda (1) igazioliva (1) ipsa (1) irodistaebéd (3) isztria (6) jeszenszkyárpád (1) júdásfüle (1) kambiz (1) karalábé (1) kercaszomor (1) kert (13) ketchup (1) krémes (4) laci!konyha! (1) lecsó (1) litauszkizsolt (1) mákbistro (1) mandulafenyő (1) manuel delicatbistro (1) marosvásárhely (1) matosevic (1) mediterrán (1) montenegro gurman (1) mulcsolás (1) muskotályzsálya (1) naszvad (1) okra (1) olimpia (2) olíva (1) olívaolaj (2) onyx (1) őzláb (1) padlizsán (1) palánta (2) paprika (2) paradicsom (6) patisszon (1) patiszon (1) pénzügyőr sporttelep (1) pesti disznó (1) pest buda (1) petry (1) philippe a belga (1) pianogrillo (1) pilsner urquell (1) platan (1) porter (1) rozmaring (1) salátafőzelék (1) solier (1) sörtúra (1) spazio (1) szarvasgomba (1) tarack (1) téliszalámi (1) teszt (1) tomatillo (1) trombitagomba (1) u26 (1) utazás (1) vale de lobos (1) wangmester (1) zeller (1) zöldség (3) Címkefelhő

2010.07.22. 11:23 muskotály küvé

A Boncsoki utca 23. szám alatti Igazi Lecsó

Az említett földrajzi régióban nem beszélhetünk egységes lecsókultúráról: valójában két, egymástól jól megkülön-böztethető irányzat figyelhető meg.


Az egyik,  felvidéki gyökerű módszer (a képen jobboldalt) érdekessége, hogy nem feltétlenül, mondhatni ritkán tartalmaz paradicsomot: viszonylag tekintélyes mennyiségű kockára vágott (hagyományos, füstölt, de lehet kolozsvári is) szalonnával és változó mennyiségű hagymával együtt pirítódik-párolódik (mikor hogy; itt inkább párolódik) a lapra vágott zöldpaprika, majd sok tojás kerül rá. Tulajdonképpen nem is lecsónak, hanem "sült papriká"-nak hívják.

A másik irányzat legszívesebben isztriai pancettát (sok bors, nem füstölt) vagy tiroli császárszalonnát (enyhén füstölt), ezek híján kolozsvári szalonnát használ. A kockára vágott anyag némi olívaolajjal és hagymával együtt kerül a serpenyőbe, majd a kissé már pirult szalonnára kerülnek a paradicsomkockák; amikor ezek is levet eresztettek és kissé megpürésedtek, csúsznak a serpenyőbe a vékony paprikakarikák, esetleg néhány friss bazsalikomlevél. A paprika karikára vágása sváb közvetítéssel (egy évfolyamtárs által) került a régióba, de praktikus szokás: a paprika gyorsan elkészül, ropógos maradhat, de puhára párolva is kellemesebb az irányzat követője számára. Erre a lecsóra tojás soha nem, esetleg a paprikával együt kevés rizs kerül: ebben az esetben több paradicsom, és a rizs/paprika fedő alatti lassú párolása szükséges.

Mindkét irányzatnál közös, hogy felvidéki, zöld színű, csípősségét tekintve szeszélyes zöldpaprikán alapszik, és sem fűszerpaprika, sem kolbász (főleg ún. lecsókolbász) nem kerül a lecsóba.

Címkék: gasztro lecsó

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://foldszint.blog.hu/api/trackback/id/tr712168285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.07.23. 00:41:03

Az én tökéletes magyar lecsóm a kettő között van, azt hiszem. Nagyon tetszett a tájjellegek levezetése. Bárki ükapja főzte meg magyar földön az első lecsót, áldás érte, hogy egy újabb tájjelleg kialakulásához hozzájárult:-)
Végülis az én dédapám pedig 100% sváb volt.

Benikuty 2010.07.23. 08:25:17

Nálunk a lecsót Apám főzte, úgy ahogy az anyjától tanulta, aki székelyudvarhelyi lány volt. Na, akkor ez a harmadik irányzat, de gyanítom, hogy van még egy pár:)

muskotály küvé 2010.07.23. 10:49:25

@nemvagyokmesterszakacs: @Benikuty: egyébként én nagyon sokáig képtelen voltam megenni a lecsót - egyszerűen nem bírom a puhára főtt paprikát; a töltött paprikának sem eszem meg a héját. Talán gyerekkoromban utáltatták meg velem, még cukrot is tettek bele, hátha úgy jobban ízlik :)
Áttörést a karikára vágás hozott :)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.07.23. 16:46:40

@muskotály küvé: érdekes, hogy én vékony karikára vágva kezdtem készíteni (nem mostanában volt:-), és a főzés során "eltüntettem" belőle a paprikát, és sokkal több paradicsomot tettem bele. Annyi ellentétes hatás ért, hogy szépen átaraszoltam a kicsi de lapra vágott verzióhoz és a kevesebb paradicsomhoz. És tényleg mondom, hogy jobban ízlik így. És körülöttem mások is szinte csak így készítik. Mondjuk a férjem azzal őrjít meg, hogy "sok benne a szalonna", de nekem hús kell minden ilyesmibe és akkor már inkább szalonna, mint kolbász vagy virsli.(bár egyszer a Faaker See-nél a lakókocsiban csináltam egy nagy adag lecsót osztrák virslivel/szafaládéval, olyan illatfelhőt csináltam, hogy körülöttünk felpezsdült az élet és a szomszédok másnaptól előre köszöntek:-) Visszatérve a szalonna vita a slambuc során sem kerül el a férjemmel. Csak ott tudok arra hivatkozni, hogy különben nem tudjuk 32-szer megfordítani.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.07.23. 16:50:09

@Benikuty: És hogyan készül ez a változat? Kívácsi vagyok, hogy melyik verzóhoz húz jobban, meg egyébként is!

Benikuty 2010.07.24. 08:57:31

@muskotály küvé: a töltött paprika héját én sem eszem meg, kikaparom belőle a "húst".
A lecsónál arra figyelek, hogy a paprika süljön, ne főtt állagú legyen.
A húsos szalonnát vékony szeletekre vágom, majd csíkozom, kevés zsíron (lehetőleg disznó, vagy liba) ropogósra sütöm, kiszedem a lábosból. Fél kiló hagymát szálra vágok, a zsírban megfonnyasztom. Az egy kg paprikát hosszában, majd keresztben négy felé vágom, a zsírban legnagyobb lángon a hagymával megsütöm. A szintén egy kg paradicsomot darabonként nyolcadolom, a paprikához adom, és nagy lángon addig főzöm, hogy a paradicsom bőre még épp ne pödörödjön le a húsáról. Mostanában Pásztor-Hús virslit főzök bele, és tálalás előtt teszem vissza a ropogós szalonnát(amit a sütés után gondosan eldugtam a kosztosok elől). Csak a legvégén sózom.
Volt, hogy tettem bele fokhagymát, de mindig megbántam, mert selymessé tette az összhatást. Szerintem a lecsó savanykás-karcosan az igazi. A saját tányéromba szedés előtt macskapöcsét, vagy egyéb erőset teszek, mert a kosztosok puhák:)

Inlandir · http://ilkertje.blogspot.com/ 2010.07.26. 09:03:30

Na kérem, ez is megerősíti a régi megállapítást, hogy ahány ház, annyi lecsó! Két ember nem főzi egyformán.
Az én verzióm:
Az edénybe csíkokra vágott szalonnát vágok. A legjobb a mangalica, de a kolozsvári is megteszi. Olajat ne, mert az ebbe is olyan, mint a pörköltekbe, mert a pirospaprika nem tudja az olajat magába szívni, csak a zsírt.
A kisült zsíadékba teszem a karikára vágott vöröshagymát. Majd erre jön a karikára vágott paprika. Hacsak lehet, jó vegyesen fehér és zöld hegyes fajták. Mégszebb, ha van bele pirosra érett is. Ez 5-8 percig párolódik, ezután kerül bele a lecsókolbász, esetleg virsli. Nem kell a magyaros szárazkolbász, mert annak domináns az íze. Egy kávéskanál pirospaprika port keverek el benn, hangsúlyozván a magyaros mivoltát. A legvégén a cikkekre vágott paradicsom, csak addig párolva, míg éppen átforrósodik. Én nem szeretem a sült paradicsomot, így egészben marad. Ekkor öntöm nyakon az előre felvert tojással, keverve átsül, majd tányérra kerül. Keményebb fickők felaprított macskapöcse paprikát kevernek el benne, és kipirult arcal, sziszegve dícsérik a szakácsot, miözben kétpofára tömik magukba:)
Jó étvágyat. Inlandir voltam.

muskotály küvé 2010.07.26. 10:56:47

@Inlandir: neked is jó étvágyat :)
A fűszerpaprika még egy fontos vitapont: nekem kifejezetten nem hiányzik bele, nélküle frissebb, könnyebb a lecsó. Ha magyar zöldpaprikából, paradicsomból, szalonnával, stb. készül, elég magyaros lesz így is :)

muskotály küvé 2010.07.26. 10:59:46

@Benikuty: egész komoly receptgyűjtemény kezd itt összegyűlni :) A paprika inkább pirításával, mint főzésével egyetértek, a szalonna megpirítását és félretételét kipróbálom :)

muskotály küvé 2010.07.26. 18:13:54

@nemvagyokmesterszakacs: slambucot életemben eddig egyszer ettem, idén tavasszal. Így elsőre nem vált a kedvencemmé: zsíros, fullasztó krumplistészta volt, amit kaptam...

solier · http://solier-gourmet.blogspot.com/ 2010.07.30. 16:50:23

Nálunk(otthon) a lecsókészítésnek négy fontos alappillére van, az alapanyag, a sorrend, a mennyiség és a hőkezelés módja.
1, alapanyag, sorrend, mennyiség:Feri hentes féle füstölt szalonna(25 dkg) és zsír(10 dkg), vöröshagyma(1 kg), fokhagyma(3gerezd), pirospaprika(5 dkg), hámozott paradicsom(6-7db), apróra vágott bogyiszlói paprika(2kg) (finnyásabbaknak erezve)
Hőkezelés módja! A lecsót nem főzni, hanem sütni kell! Ezért kell a megfelelő mennyiségű zsiradék is és minden fázisban a lét el kell párolni (hagyma, paradicsom, paprika).Bocsi :-)

Benikuty 2010.07.31. 06:06:45

@solier: na végre egy hentes, aki nem utánzat, és nem Józsinak hívják:)

muskotály küvé 2010.08.02. 11:30:24

@solier: bizony, én is sütve szeretem :)

muskotály küvé 2010.08.02. 11:37:12

@Benikuty: a Józsiban kicsit csalódtam. A báránya eddig többször is bevált, de a híres-márványos-érlelt marhahúsa nem. Tavasszal vettem kifejezetten grillezési céllal; szép, márványos volt, majd meg szólalt (ha jól emlékszem, a rostélyos valamelyik vége) - de rágós lett, mintha nem lenne rendesen megérlelve. Aztán megkérdeztem nálam a steaksütéshez jobban értő, és a Józsi választékát jobban ismerő urakat - állítólag nem nálam volt a hiba :(

Benikuty 2010.08.02. 13:27:34

@muskotály küvé: én a nála vett tarjával jártam így.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.06. 23:26:41

@muskotály küvé: azt a slambucot, amit én főzök, lehet, hogy nem merném vitára bocsájtani az oldalamon, mert az eredetinek mondott slambucot, pont az általad felvetett élvezeti hátrányból én már alaposan átvariáltam. De a saját slambucomat imádom.
De a slambuc valójában tényleg zsíros krumplistészta, de én nagyon imádom:-)

Benikuty 2010.08.08. 06:15:30

@nemvagyokmesterszakacs: ha ennyire szereted, légy bátor, oszd meg velünk. Mert én kíváncsi vagyok.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.08. 10:13:02

Egy barátunk által készített slambuc a nagy társaság kedvence, én ez alapján kezdtem el főzni kb. 10 éve. Ehhez képest én zöldpaprikát és paradicsomot is teszek be, és a burgonya áztatólevét alaplével pótolom meg. Kb. 30 dkg vegyes, füstölt és kolozsvári szalonnából készítem és nem veszem ki pirítás után. 25 dkg lebbencs tésztához 50 dkg tisztított és vékonyra karikázott burgonyát használok. 25 dkg kockára vágott vöröshagymát, a fenti mennyiséghez. Szűk evőkanál pirospaprikát, és a tésztát nem pirítom elő. Szalonna, hagyma, pirospaprika, utána a burgonyát pirítom egy darabig, sózom, és hozzáteszek 1 nagy paradicsomot és 2 db zöldpaprikát kis darabokban. Saját levében pörkölöm egy darabig a lecsós burgonyát. Csak akkor öntök hozzá alaplevet, amikor már szükségessé válik.Ha majdnem megpuhult a burgonya, akkor töröm a tetejére a tésztát, és annyi áztató lével és alaplével (fele-fele arányban) engedem fel, hogy egy-két ujjnyira ellepje. Ettől kezdve nem keverem, csak bele-bele döfök a kanállal, hogy a tészta szépen beépüljön a burgonya közé. Ha elfőtte a levét, és a tészta is megfőtt, elméletileg összeáll a forgatáshoz, ha jók az arányok. Ez a verzió nem áll össze olyan kemény golyóvá, de szépen lehet forgatni és végül lényegesen szaftosabb marad, mint a hagyományos slambuc. De körben megpirul.Kizárólag bográcsban szoktam készíteni.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.08. 12:39:56

Kérhetek egy kis segítséget?
A szürkemarha pörköltet többféle erdei gombával készítem el ma. Kucsma, vargánya, csiperke, rókagomba.
Tegyek bele vörösbort vagy ne?
Én nem tennék a gomba mellé, de nem vagyok biztos benne.
Megköszönném szépen, ha valaki segítene.

Benikuty 2010.08.08. 12:52:48

@nemvagyokmesterszakacs: mindig az első gondolat a jó gondolat! Ne tegyél, mert bezavar a hús-gomba ízpáros harmóniájába.
Remélem, jól sikerül!

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.09. 00:08:40

@Benikuty: Nagyon jók a tapaszatalataim a bio szürkemarhával kacsolatban.
Visszafogott voltam, most elsőre, és jól tettem, hagytam, hogy a természetes ízek kerüljenek előtérbe. Jó kétkiló lágy hátszínhez fél kg félkarikára vágott hagymát adtam, 4 gerezd fokhagymát, kb. 40 dkg lecsópaprikát, 25 dkg paradicsomot, egy kis őrölt köményt, őrölt borsot, kb. 40 dkg vegyes erdei gombát és úgy 6 dl borjúalaplevet adtam hozzá. Kb. 3 dkg házi pirospaprikát, kb. 20 dkg házi mangalica zsírt és egy kisebb csöves csípős paprikát.

Szép sűrű és gazdag szaftja lett, a hús jó állagú, de vajpuha, a gomba nem nyomta el a hús zamatát, de nagyon jól kiegészítette, színesítte a pörköltet. Én úgy érzem, hogy elég jól sikerült eltalálnom az arányokat.

Nagyon köszönöm a megerősítést, hogy kihagyjam a vöröbort, egyáltalán nem illeszkedett volna az ízharmóniába.
A tarhonya is nagyon jól sikerült, alaposan beevett a társaság.
Van valami különleges ebben a húsban, én egészen másnak éreztem, mint a marhahúsokat, amikkel eddig "dolgoztam". Ízre és állagra is másnak, majd gondolkodom róla, hogy hogyan tudnám megfogalmazni.
Hozok le róla bejegyzést is, készítettem képeket, minden véleményt nagyon szívesen veszek.
Még egyszer köszönöm, hogy a segítségemre voltál.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.09. 00:09:45

Ja, és makói hagymát használtam, micsoda különbség....

muskotály küvé 2010.08.09. 13:45:56

@nemvagyokmesterszakacs: bocs, hétvégén nem voltam gépközelben...
Szerintem a vörösbor tanninja nem áll jól neki, ezért én a sima marhapörköltbe sem szoktam tenni, ellenben fehéret igen. A kamillaízű hortobágyi szürkemarhához is jobban mehet...
Vörösbort csak vadhúshoz, vagy mártásokhoz "szoktam" használni.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.09. 16:32:48

Köszönöm, hogy írtál. Szerencsémre egy másik nagyszerű mesterszakács a segítségemre volt, így megszünt a bizonytalanság.
Egyébként nem szoktam borogatni a borokat az ételekbe csak úgy, inkább meggyőződésből. Sokkal többször főztem eddig borjúból, mint marhából (alapanyag beszerzési lehetőségek miatt), főleg pörköltet, és az suttogott a fülembe, hogy "vörösboros marhapörkölt". Egyébként megmondom őszintén, hogy eddig is úgy érzem, mintha jobban ízlett volna a nem vöröboros. Viszont a lasagne marharaguba általában teszek 1-2 dl vörösbort, mióta Locatelli könyvét elolvastam. És nagyon rendben van.
Írtam Neked az oldalamon, most nem írnám le még egyszer a pontos elérhetőségeket a szürkemarhához, majd nézd már meg ott légy szíves, és ha kérdésed van, akkor itt is vagy ott is kapcsolatba tudsz velem lépni. Mostmár ide is benézek minden nap:-)

Benikuty 2010.08.09. 20:46:18

@nemvagyokmesterszakacs: örülök, hogy kicsit hozzá tudtam tenni a magam szerény, és visszafogott módján a tudományodhoz.:)) A pörköltbe valóban nem kell vörösbor, fehér is talán csak a gulyásba, de ez utóbbi szerintem összetettebb ízesítést kíván. Főleg a nyúl.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.09. 22:50:48

@Benikuty: tényleg jól sikerült a pörkölt, ma azt ettem reggelire, ebédre, vacsorára.
Nagyon érdekelne az összetettebb ízesítés a gulyás vonatkozásában, az a tervem, hogy a NGN-on nem pörköltet, hanem gulyást főzök. Szívesen fogadok minden tudományt, még bőven rám fér és mindig szívesen tanulok.

@muskotály küvé: nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a tapasztalatod a szürkemarhával kapcsolatban. Holnap vacsorára hagymás rostélyost sütök, remélem az is rendben lesz, mint a pörkölt hús.
Pl. egy népszerű belvárosi imbisz (egy barátunk viszi a helyet) átállt csak bio szürkemarhára a marhahús tekintetében.

muskotály küvé 2010.08.10. 10:10:14

@nemvagyokmesterszakacs: egyszer Pesten, a Fény utcai piacon vettem szürkemarhát, annak érezhetően más íze volt, mint a sima marhának. Állítólag steak-nek nem annyira jó, mert nálunk az állomány folyamatos "javító-tenyésztése" (nem tudom, mi a jó szakszó) a komenizmus alatt elmaradt; örülünk hogy egyáltalán fennmaradt az állomány; most meg úgy vagyunk vele, a világon ez a legjobb, nincs itt semmi tennivaló. Olaszországban állítólag folyamatosan szelektálták (és -ják)a jó minőségű húst adó egyedeket, így ott jobb szerkezetű a húsuk. De gulyásnak biztos jó - és különösen kíváncsi vagyok, milyen lesz a rostélyos.

Benikuty 2010.08.10. 13:14:52

@muskotály küvé: Nem tudom, hogy a Pásztor-Hús honnan szerzi be a szürkemarhát, de 4200-ért vettem bélszínt tőlük, és csoda finom volt belőle a steak.

Benikuty 2010.08.10. 13:16:33

@nemvagyokmesterszakacs: velem semmire nem mész, mert a hagyományos fűszerezés híve vagyok. Az újításokról elég karcos a véleményem:)

muskotály küvé 2010.08.10. 15:42:06

@Benikuty: akartam is kérdezni, hol is van a boltjuk Egerben, ill. nyitva van szombaton? Szerintem még Eger is beleférne...

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.10. 15:47:02

@muskotály küvé: csinos és szép darab rostélyost vettem, de nem hízlalt, és nincs érlelve, de szerintem a 4 nap olajban pihentetés elég lesz neki. Igyekszem ügyesen elkészíteni, hogy ne száradjon ki. Beszámolok.
Amúgy tegnap késő este a lányom azt, mondta, amikor kért egy kis pörköltet, hogy ez a hús különlegesen finom volt most.
Volt a boltban gyönyörű bélszín is 4800 vagy 5200 körül, de nekem van még hízlalt bélszínem a fagyasztóban. Több barátunknak van étterme Debrecenben, az egyiktől kapom a hízlalt bélszínt, nem magyar, holland, vagy román. Egy darab több, mint 2 kg, a törzséből szoktam Wellingtont készíteni a többiből tatárt és Sztroganoff-ot.
Olcsón kapok tőlük bélszínt, hízott kacsa és libamájat. Viszont nekem jobb forrásom van borjúra, mint nekik, borjú májat is innen szoktam rendelni, a létavértesi Huszti hentesnek saját vágóhídja van. Nem hébe-hóba, hanem mindig ugyanazt a minőséget kapom. Pl. a borjú karajt jó 1 cm vastag szeletben minden klopfolás vagy nyújtófás nyujtás nélkül rántom, és szaftos, és vajpuha. A kisfiam meg van veszve érte.
@Benikuty: amúgy sokat agyaltam, hogy hogyan lehet a gulyást fokozni, mondjuk nekem a fehérbor abszolút újdonság volt.
Ugyanúgy készítem, mint a marha pörköltet, sőt a zöldségeket is a pörkölt szaftjában pörkölöm meg és nem a levesben főzöm. Csak végül hígítom meg borjú alaplével. Így minden hozzávaló nagyon ízletes, nem főtt húst és főtt zöldségeket kapok. Sok háziasszony főzi és nem pörköli a gulyáslevesbe a húst és a zöldségeket. Annyi a plusz nálam, hogy egy jó nagy csokor petrezselymet is főzök bele a zöldségekkel. Én mondjuk csak burgonyát, répát, gyökeret, zellert, karalábét főzök bele, más zöldséget nem. Nálunk a csipetke sem megy.
Amúgy a palóclevest hosszú évek óta úgy főzöm, ahogyan leírtam, a csombor az egyedüli újítás, az pedig a káposztás bablevesből jött ötlet volt. És mondom, hogy bejött. Tényleg csak egy kis plusz titokzatosságot hozott, nem vitte el a levest egy más irányba.

Bocsi a monológért:-)

Benikuty 2010.08.10. 16:15:32

@muskotály küvé: Ne haragudj, nem publikus, miért nem szervezem meg.
Egyébként szállítanak Bp.-re, mi most rendelünk a melegprádos virsliből. Leszállítják a Lajos utcába.
Boltjuk a Barkóczy utcában van,és talán a Hadnagy utcában, de ott más a pálya.
Innentől majd ezt is privátban...

Benikuty 2010.08.10. 16:24:04

@nemvagyokmesterszakacs: a gulyásba nem teszek zöldséget, csak a gulyáslevesbe. Előbbinél a tisztán paraszti észak-bácskai vonalat viszem. Csak egyszerűen, nem túlspilázva.
A gulyáslevest pedig ahogy nagyanyámtól láttam, könnyű, híg levesnek, sok zöldséggel, olyan gulyás-minestrone:)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.10. 19:55:31

Megvolt a rostélyos vacsora, most nem bírok többet írni, mert úgy be...-am, hogy mozdulni sem tudok. Szerintem jók lettek a képek is, holnap felteszem az oldalamra a tapasztalataimmal együtt:-))))))

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2010.08.11. 10:12:15

Nem kell ide kolozsvári szalonna, ha van jó házi füstölt. Azzal az igazi. Valamint - természetesen - otthon termesztett alapanyagokkal. Régebben nem ettem meg a lecsót, csak kenyérrel kitunkoltam a levét, de mostanra a feleségem olyan remekül tudja elkészíteni, hogy semmit sem hagyok a tányérban.

A tojást eleve a lecsó megszentségtelenítésének tartom, ugyanakkor fordult már elő velünk, hogy kolbász vagy virsli került bele.

A töltött paprikánál a paprika számomra olyan, mint a töltött káposztánál a káposzta. Csak dísz az étel körül, tehát nem szoktam megenni.

muskotály küvé 2010.08.11. 11:58:42

@RaveAir: én jobban szeretem a húsos kolozsvárit - de ahogy írtam, a legjobban a csak nagyon enyhén füstölt, viszont jó borsos olaszt/horvátot - már amikor van otthon... A többivel egyetértek :)

Benikuty 2010.08.11. 17:24:58

@muskotály küvé: "csak nagyon enyhén füstölt"
Ez a lényeg. Nálunk a lányok meg sem eszik, ha érződik rajta az általában túlfüstölt szalonna íze. Egyébként is csak tovább nehezíti az amúgy sem könnyű ételt.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.11. 17:37:19

Egyetértek, a jó füstölt áru nem attól jó, hogy túl van füstölve.
Mi, amikor nagy társasággal vagyunk, akkor készítünk egy hatalmas adag lecsó alapot, és többfelé mérjük. Készül belőle kolbásszal, visrlivel, tejföllel, tojással, rizzsel több verzió, és mindenki az ízlése szerint abból eszik, amelyik jól esik neki. Én például a rizses lecsó kivételével minden félét megeszem szívesen, sőt, önmagában is nagy kedvencem, a férjem miatt szoktam tojással dúsítani, mert ő azzal szereti. A lányom pedig csak magában eszi.
Szerintem egye mindenki azzal a lecsót, amivel szereti, csak a lecsó alap ne olajjal készüljön, és rendesen adja meg mindenki a főzésének a módját, mert a lecsó nemzeti eledel (több nemzet eledele is:-)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.11. 18:09:05

@muskotály küvé: Hétfőn fogad Gencsi Zoltán a hortobágyi gazdaság vezetője, két teljes órát foglalkozik velem, hogy körülnézzek, és informálódjak.
Ha megtisztelsz vele, hogy megnézed a rostélyosomat, akkor szívesen veszem a (mindig) őszinte véleményedet, még ha kritikus is:-)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.13. 14:44:09

Hát maga nem utazott el, hogy a bűvösszakin kommentezik???
Mi is csak holnap megyünk, de Szatmárcseke helyett Nyíregyháza-Sóstóig. Az időjárás betett:-(

muskotály küvé 2010.08.16. 14:46:59

@nemvagyokmesterszakacs: tegnapelőtt (szombaton) voltunk. Sajnos a bolt pont be volt zárva :( Tiszacsegén ettünk halászlét és megnéztük a poroszlói vízi tanösvényt.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.16. 20:03:45

@muskotály küvé: Ízlett a halászlé? Nekem szokott, gyakran járunk ki. A haltepertő és a füstölt haltál nagyon finom még ott.
Sajnálom nagyon, hogy nem volt nyitva a húsbolt, ma voltam kint, rengeteg infot szereztem be, és ma már felraktam az első bejegyzést:-)
Végig fogom főzni a hortobágyi húsféleségeket, holnap felteszem azokat a húsüzleteket, ahol kaphatsz bio hortobágyi húst, megvan a lista. Bár nekem volt aki azt írta, hogy nyilván továbbértékesítve már drágábban adják.....

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.16. 21:56:28

@muskotály küvé: egy szakmai kérdés: ha bent a lakásban, nagy kaspókban vetném el a fűszernövény magvakat, amit tavasszal a hasonlóan rossz időjárás miatt nem vetettem el, akkor célba érnék szerinted?
Nagyon drágák a fűszernövények és nincs is mindig minden, tele van már a hócipőm:-(

muskotály küvé 2010.08.19. 11:15:59

@nemvagyokmesterszakacs: szerintem korrekt hely; a halászlénak nem volt nagy íze, de friss volt. Kifelé menet vettem észre, hogy volt bableves füstölt harcsával - ha figyelmesebb vagyok, biztos azt rendelek... A gyerekek valami rántott húst ettek vegyeskörettel, a maga nemében az is jól volt elkészítve. Ami kifejezetten tetszett, hogy nem voltak tengeri fogások az étlapon - a Tisza mellett nem hiányzik...
A hortobágyi üzlet nagyon szimpatikus volt kívülről, elolvasom a posztodat :)

muskotály küvé 2010.08.19. 11:17:17

@nemvagyokmesterszakacs: még nem próbáltam, de sok vesztenivalód nincs :)
Mondjuk én inkább hosszúkás virágládában próbálkoznék, abban több fér és könnyebb ősszel-télen napfényre (ablak) tenni.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2010.08.19. 18:44:53

@muskotály küvé: már a 2.rész is mejelent tegnap, biztosan láttad:-)
A kommenteket is érdemes elolvasni, klassz.
Kedden megyek a hentesüzletbe, feltöltik a kedvemért alaposan (ez csak félig túlzás:-)mármint a fényképek kedvéért, és minden husikát szépen bemutatok, meg a szalámikat is, természetesen árastul. Ahogy tudom ezt is lehozom.
Amúgy láttad, hogy a Fényi Piacra is innen megy a husi?

Nagy kaspóm van kéznél, már földdel fel is van töltve, ezért nem variálnék már. Amúgy van egy több méteres csupa (faltól-falig minden irányban) ablak falam a kertre, ami nyugati fekvésű, szerintem ott télen-nyáron jól érezhetik magukat, ha van egy csöpp eszük:-D

Kiválogatom, hogy mit vetek el, mert kora tavasszal vettem vagy 20-30 féle fűszernövény magot.
Köszönöm, majd beszámolok, hogy kihajtottak-e.
süti beállítások módosítása